Marinemotoren

Deense onderneming DFDS ontwikkelt veerboot op waterstof

Het Deense scheepvaart- en logistiekbedrijf DFDS ontwikkelt een ferryschip dat op waterstof vaart.

Dit werd aangekondigd door de persdienst van het bedrijf.

Het bedrijf is van plan zijn eerste milieuvriendelijke schip tegen 2025 te lanceren.
DFDS heeft een nieuwe eenheid opgericht die zal werken aan de opbouw van een groene vloot, te beginnen met dringende taken in verband met de ontwikkeling van het 1e “groene” schip.

De eenheid zal onderwerpen behandelen als:

  • of een nieuw schip moet worden gebouwd of een bestaand moet worden gemoderniseerd;
  • Welke brandstof te gebruiken (methanol, ammoniak of waterstof),
  • de keuze van de route waarop zo’n schip zou kunnen varen.

Het bedrijf meldt dat het niet voldoende is om milieuvriendelijke schepen te hebben, dergelijk vervoer heeft infrastructuur nodig: waar het kan worden opgeladen of bijgetankt.

Eerder werd gemeld dat een dergelijke infrastructuur er zou kunnen komen in de industrieparken Muuga en Paldiski en een waterstofopslagfaciliteit, infrastructuur voor het bunkeren van schepen met waterstof en een windmolenpark zal omvatten.

Het idee zelf is niet nieuw; er zijn al prototypes op de markt.
Het Japanse Yanmar was een van de eerste bedrijven die scheepsmotoren met twee brandstoffen creëerde, met acht waterstoftanks van 70 MPa.