Mitsubishi

Mitsubishi Shipbuilding gaat in samenwerking met WinGD een ammoniak-brandstoftoevoersysteem creëren

Mitsubishi Shipbuilding, een dochteronderneming van Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Group, heeft plannen aangekondigd om technische studies uit te voeren naar een ammoniak-brandstoftoevoersysteem. Dit systeem wordt ontwikkeld in samenwerking met Winterthur Gas & Diesel AG (WinGD), een Zwitserse fabrikant van scheepsmotoren die bekend staat om zijn grote, laagtoerige tweetaktmotoren.

Op 2 juni werd het memorandum van overeenstemming (MOU) tussen Mitsubishi Shipbuilding en Winterthur Gas & Diesel AG (WinGD) officieel ondertekend op het hoofdkantoor van WinGD in Zwitserland. Onder deze overeenkomst zullen de twee bedrijven samenwerken aan de ontwikkeling van schepen die worden aangedreven door ammoniakbrandstof.

De expertise en technische capaciteiten van Mitsubishi Shipbuilding zullen bijdragen aan de voortdurende ontwikkeling van de grote, laagtoerige tweetaktscheepsmotoren van Winterthur Gas & Diesel AG (WinGD), aangedreven door ammoniak. Mitsubishi Shipbuilding zal zich met name richten op het bestuderen van de noodzakelijke technologieën om een efficiënt ammoniak-brandstoftoevoersysteem voor deze motoren te ontwikkelen en op de markt te brengen, bekend als het type “X-DF-A”. Deze samenwerking heeft tot doel de vooruitgang van de op ammoniak gebaseerde scheepsmotortechnologie te verbeteren.

Als onderdeel van het project zal WinGD zijn X-DF-A-motoren op ammoniak inbouwen in verschillende scheepsontwerpen. Mitsubishi zal verantwoordelijk zijn voor het ontwerp van de schepen en het waarborgen van de volledige brandstofketen door de ontwikkeling van het ammoniakbrandstoftoevoersysteem (AFSS). Deze samenwerking heeft tot doel de innovatieve motortechnologie te integreren met een efficiënt scheepsontwerp en een betrouwbaar ammoniakbrandstoftoevoersysteem.

Manabu Kawakado, hoofd van het Marine Engineering Center bij Mitsubishi Shipbuilding Co., gaf aan dat deze samenwerking Mitsubishi en WinGD een aanzienlijk voordeel zal opleveren als pioniers in het gebruik van ammoniak voor scheepsmotoren, in lijn met de decarbonisatiedoelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) . Hij verklaarde verder dat dit partnerschap de weg zal effenen voor toekomstige technologische vooruitgang die nog vele jaren van toepassing zal zijn op diverse soorten schepen.

Als onderdeel van de samenwerking zal WinGD werken aan de ontwikkeling van X-DF-A-motoren in afmetingen die geschikt zijn voor de scheepsontwerpen. Zij zullen Mitsubishi voorzien van motorspecificaties en de noodzakelijke vereisten voor de installatie van hulpbrandstofsystemen. Aan de andere kant zal Mitsubishi de leiding nemen over het ontwerp van het schip, het vaststellen van prestatieparameters voor de motoren en het verbeteren van de bestaande AFSS om compatibel te zijn met de ammoniakmotoren van WinGD.

“We zijn enthousiast over dit project omdat het WinGD en Mitsubishi in staat stelt om het gebruik van ammoniak als brandstof voor koopvaardijschepen te bevorderen binnen onze geplande tijdlijn voor toekomstige brandstofontwikkeling”, aldus Dominik Schneiter, Vice President R&D bij WinGD.

“Dit is een geschikte gelegenheid om de toepassing van X-DF-A-motoren uit te breiden naar verschillende boringmaten. Ons doel is om de veelzijdigheid van deze motoren en hun essentiële brandstofcomponenten voor verschillende soorten schepen te vergroten, terwijl we de hoogste normen voor milieubescherming handhaven duurzaamheid en veiligheid van de bemanning.”

De start van het project is gepland in het derde kwartaal van 2023 en het doel van het project is om de schepen in 2027 operationeel te hebben. Deze aankondiging volgt op de succesvolle levering door Mitsubishi Shipbuilding van een ammoniaktoevoersysteem voor grote, laagtoerige tweetakt-scheepsmotoren aan Japan Engine Corporation (J- NL).

J-ENG voert momenteel uitgebreide tests uit op ammoniakbrandstof met behulp van een grootschalige, laagtoerige tweetakt-scheepsmotor in het MHI Research & Innovation Center in het district Nagasaki, Japan. Het door Mitsubishi Shipbuilding geleverde ammoniakbrandstoftoevoersysteem is geïnstalleerd in de faciliteit in het district Nagasaki, waardoor de toevoer van ammoniakbrandstof voor deze tests mogelijk is.

Met de uitgebreide ervaring van Mitsubishi Shipbuilding in het bouwen van multi-gastankers voor het vervoer van vloeibaar petroleumgas (LPG) en ammoniak, bevindt het bedrijf zich in een goede positie om bij te dragen aan de voortgang van inspanningen om de koolstofuitstoot te verminderen. De betrokkenheid van Mitsubishi Shipbuilding bij ammoniak bouwt voort op zijn technologische expertise, waardoor het de voortgang van initiatieven voor koolstofarm maken kan stimuleren.

Ammoniak heeft veel aan populariteit gewonnen als een veelbelovende brandstof in de maritieme industrie, voornamelijk vanwege de volledige afwezigheid van CO2-emissies tijdens de verbranding. Dit onderscheidende kenmerk positioneert ammoniak als een cruciale bijdrage aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen (BKG), waardoor het een levensvatbare en schone energiebron voor de toekomst wordt. In het streven om de maritieme sector koolstofvrij te maken, concurreren vooraanstaande motorfabrikanten over de hele wereld met elkaar om ammoniakmotoren voor schepen te ontwikkelen. Met ammoniak in opkomst als cruciale speler in het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, lopen marktleiders zoals MAN Energy Solutions en Mitsubishi Shipbuilding voorop bij initiatieven om de energiebronnen van de industrie radicaal te veranderen.

MAN Energy Solutions neemt het voortouw in de branche en heeft zich een ambitieus doel gesteld om tegen 2024 een tweetakt-scheepsmotor op ammoniak te ontwikkelen. Dit zal worden gevolgd door de introductie van een retrofitpakket in 2025, waarmee de geleidelijke ombouw van bestaande maritieme schepen om ammoniak als brandstof te gebruiken. In overeenstemming met hun doelstelling is MAN Energy Solutions begonnen met het testen van eencilinders van hun ammoniakmotor in hun testfaciliteit in Kopenhagen. Tegelijkertijd werkt WinGD samen met de Belgische scheepvaart- en cleantechgroep CMB.TECH om samen te werken aan de ontwikkeling van tweetaktmotoren aangedreven door ammoniak.

In een gezamenlijke inspanning zijn WinGD en CMB.TECH van plan om de ammoniak dual-fuel X72DF-motor te installeren op een serie van ongeveer negen 210.000 DWT bulkcarriers. Deze schepen zullen tussen 2025 en 2026 gebouwd worden op een Chinese scheepswerf in het kader van een vorig jaar getekend contract met Bocimar, een zusterbedrijf van CMB. De ontwikkeling van de nieuwe motoren zal gebaseerd zijn op de X92B-motor, gekozen vanwege zijn uitzonderlijke brandstofefficiëntie, die dient als een ideale basis voor het creëren van ammoniak-aangedreven motoren met een groot kaliber. Deze baanbrekende bulkcarriers, uitgerust met WinGD’s ammoniakmotoren, vertegenwoordigen een belangrijke mijlpaal als de eerste in hun soort, en tonen de haalbaarheid aan van het aandrijven van grote zeeschepen met koolstofvrije brandstoffen.