DEUTZ waterstofmotoren
Deutz AG

DEUTZ zet stappen naar volumeproductie van waterstofmotoren

DEUTZ heeft onlangs een belangrijke stap gezet in de richting van volumeproductie van waterstofmotoren voor de bedrijfswagensector. In een strategische stap heeft DEUTZ besloten om componenten te kopen van MAHLE, een autoleverancier, die een volumecontract heeft gekregen voor het ontwikkelen en leveren van power cell units.

Deze units zullen worden geïntegreerd in de productiemotoren, die naar verwachting eind 2024 op de markt zullen worden gebracht. In eerste instantie zullen DEUTZ-motoren worden gebruikt in stationaire toepassingen zoals generatoren, met plannen om hun gebruik in de toekomst uit te breiden naar mobiele toepassingen.

Dr. Sebastian C. Schulte, CEO van DEUTZ, verklaarde:

“Om de wereldwijde mobiliteit te behouden, is het cruciaal om over een verscheidenheid aan technische oplossingen te beschikken. Het exacte uiterlijk van een koolstofneutrale graafmachine of maaidorser blijft onzeker. Aandrijfsystemen die continu operationeel zijn en zware lasten aankunnen, kunnen gebaseerd zijn op verschillende technologieën. Waaronder de waterstofmotor die eruit springt, en het succes van onze proefprojecten benadrukt hun potentieel voor toepassing in bedrijfsvoertuigen. Met MAHLE als onze sterke partner, we hebben er alle vertrouwen in om tegen het einde van 2024 te beginnen met de volumeproductie van onze waterstofmotoren.”

Het ontwerp van de waterstofmotor bouwt voort op conventionele verbrandingsmotortechnologie, met als belangrijkste verschil dat hij op waterstof draait in plaats van op fossiele brandstoffen. Door gebruik te maken van waterstof in het verbrandingsproces, werkt de motor zonder enige CO2-uitstoot te genereren, en voldoet daarmee aan de EU-normen voor nulemissie.

Met jarenlange ervaring in verbrandingsmotoren en alternatieve brandstoffen is MAHLE actief betrokken geweest bij de ontwikkeling van componenten voor waterstofmotoren. De krachtceleenheden, bestaande uit een zuiger, zuigerveren en zuigerpen, zijn door het in Stuttgart gevestigde technologiebedrijf vakkundig aangepast aan de conventionele dieseltechnologie. Deze componenten hebben hun betrouwbaarheid al bewezen door middel van rigoureuze tests in MAHLE’s speciale testcentrum voor waterstoftoepassingen.

Arnd Franz, CEO en voorzitter van de raad van bestuur van de MAHLE Group, benadrukt het belang van waterstof als cruciaal onderdeel van duurzame mobiliteit, met name in de bedrijfswagensector. Hij beschouwt de samenwerking met DEUTZ als een mijlpaal en een leidraad, die het bestaan van technologische alternatieven voor elektrificatie benadrukt die kunnen bijdragen aan het bereiken van klimaatneutraliteit.

Beide bedrijven delen de gemeenschappelijke overtuiging dat innovatie en een ruimdenkende benadering van nieuwe technologieën essentieel zijn voor het transformeren van mobiliteit. Door de kracht van waterstof te benutten om de verbrandingsmotor milieuvriendelijker te maken, wordt het mogelijk om het potentieel van alle beschikbare technologieën te ontsluiten voor een duurzame toekomst.