MAHLE-motorcomponenten maken het gebruik van waterstof in verbrandingsmotoren mogelijk
Deutz AG

MAHLE bemachtigt serieorder van DEUTZ voor ontwikkeling en levering van componenten voor waterstofmotoren

MAHLE heeft een opeenvolgende opdracht gekregen van motorfabrikant DEUTZ om componenten voor waterstofmotoren te ontwerpen en te leveren. Deze componenten zijn krachtceleenheden, die de zuiger, het zuigerveerpakket en de zuigerpen omvatten. DEUTZ is van plan deze units in te bouwen in stationaire waterstofmotoren, waarmee ze tegen het einde van 2024 hun debuut in dergelijke toepassingen zullen maken.

Aanvullende implementaties binnen het off-highway domein, waaronder landbouw- en bouwmachines, staan op stapel. Deze aankomende motoren kunnen op een milieuneutrale manier draaien door gebruik te maken van waterstof die wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen, aangezien de verbranding van waterstof geen CO2-uitstoot oplevert.

MAHLE houdt zich al jaren bezig met de ontwikkeling van motorsystemen die compatibel zijn met waterstof en andere klimaatneutrale brandstoffen. De technologiegroep met hoofdkantoor in Stuttgart maakt nu gebruik van zijn opgebouwde expertise om bij te dragen aan het DEUTZ-project.

“We beschouwen waterstof als een cruciale hoeksteen voor het bereiken van milieuvriendelijke mobiliteit, met name in het domein van bedrijfsvoertuigen. De samenwerking met DEUTZ is een belangrijke mijlpaal, die een leidende invloed uitstraalt omdat het het bestaan onderstreept van alternatieve technologische benaderingen die verder gaan dan elektrificatie om klimaat te bereiken -neutrale doelstellingen”, aldus Arnd Franz, Chief Executive Officer en voorzitter van de MAHLE Management Board.

Waterstofmotor op de MAHLE-testbank

“Om de wereldwijde mobiliteit te ondersteunen, zijn diverse technologische keuzes noodzakelijk. De vorm van een klimaatneutrale graafmachine of maaidorser moet nog worden onthuld. Motoren die onophoudelijk werken en zware lasten dragen, bieden meerdere mogelijkheden. De waterstofmotor springt eruit. Onze succesvolle pilot-initiatieven onderstrepen het potentieel binnen het domein van bedrijfsvoertuigen. Door samen te werken met MAHLE hebben we een formidabele partner gevonden om onze intrede in de serieproductie van waterstofmotoren tegen eind 2024 te vergemakkelijken.” — Dr. Sebastian C. Schulte, Chief Executive Officer en voorzitter van de raad van bestuur bij DEUTZ.

Ter voorbereiding op inzet in de waterstofmotor heeft MAHLE het aluminium zuiger- en zuigerveerpakket verfijnd en verbeterd, oorspronkelijk geworteld in conventionele dieseltechnologie. Bij waterstofverbranding is het de taak om de juiste balans te vinden tussen het gasmengsel dat tijdens de verbranding het carter binnenkomt en het olieverbruik. MAHLE heeft de betrouwbaarheid van deze waterstofcomponenten al gevalideerd in een uitgebreide reeks motorcategorieën.

De CO2-neutrale TCG 7.8 H2-waterstofmotor van DEUTZ levert een vermogen van 220 kW

MAHLE handhaaft technologische diversiteit als een kernaspect van haar bedrijfsstrategie. Naast de focus op e-mobiliteit met brandstofcellen en het bijbehorende thermische beheer, erkent MAHLE de klimaatneutrale groene verbrandingsmotor, aangedreven door niet-fossiele bronnen zoals waterstof, als een toekomstige technologie die cruciaal is voor het bevorderen van een duurzaam aandrijflijnportfolio.

In maart 2021 onthulde het technologieconglomeraat een nieuwe testfaciliteit voor waterstoftoepassingen van 1.400 vierkante meter op de locatie in Stuttgart.

In maart 2023 introduceerde DEUTZ zijn TCG 7.8 H2-waterstofmotor, die in het daaropvolgende jaar in productie zou gaan. De zescilindermotor is verankerd in een bestaand ontwerp en levert een vermogen van 220 kW, is CO2-neutraal en bijzonder stil. In wezen is de waterstofmotor aanpasbaar voor gebruik in het volledige spectrum van bestaande DEUTZ-toepassingen, ook voor de wegsector. Na een eerste test in een generatorset voor energieopwekking, zal de motor worden getest in een 18-tons vrachtwagen als onderdeel van het HyCET-initiatief.

De CO2-neutrale TCG 7.8 H2-waterstofmotor van DEUTZ levert een vermogen van 220 kW