Airbus-zweefvliegtuig met waterstofmotor
Marinemotoren

Airbus-zweefvliegtuig gaat dit jaar opstijgen met waterstofmotor

Airbus wil weten welke effecten waterstofcontrails hebben op het klimaat. Daartoe laat hij nu voor het eerst een vliegtuig met waterstofmotor opstijgen – maar niet als aandrijving.

“Onze branche weet nog steeds niet wat de juiste weg is”, zei Mike Sinnett, hoofd productontwikkeling bij Boeing, bij de start van de Farnborough Airshow met het oog op klimaatneutraal vliegen. Waterstof is een goed voorbeeld. Zolang niet bekend is wat de impact van waterstofcontrails is op het klimaat, is het volgens de Boeing-manager nog niet bekend of waterstof het juiste type aandrijving is voor de toekomst.

Airbus gaat nu precies dat onderzoeken. Woensdag (20 juli) presenteerde de vliegtuigbouwer in Farnborough het project Blue Condor. Dochteronderneming Airbus Up Next voert testvluchten van een uur uit met een waterstofverbrandingsmotor met een Arcus-zweefvliegtuig, terwijl een ander vliegtuig erachter de uitstoot meet.

Zweefvliegtuigpiloten voorkomen vervorming

De waterstofmotor is een zeer eenvoudige versie die het vliegtuig niet aandrijft. Het vliegtuig wordt bij het opstijgen gesleept. Een andere zweefvlieger zal vliegen met een conventionele, door kerosine aangedreven verbrandingsmotor om vergelijkende gegevens te genereren. Er werd gekozen voor zweefvliegtuigen omdat ze geen andere emissies produceren die de verzamelde gegevens zouden kunnen vertekenen.

Airbus-zweefvliegtuig met waterstofmotor

“We weten dat de verbranding van waterstof geen kooldioxide uitstoot, maar we weten ook dat de verbranding van waterstof contrails produceert, waarbij waterdamp en warmte de belangrijkste bijproducten zijn”, zegt Sandra Bour Schaeffer, hoofd van Airbus Up Next. De vliegtuigbouwer bouwde samen met partners de vereenvoudigde waterstofverbrandingsmotor zelf.

DLR verzamelt en evalueert gegevens

De tests vinden eind 2022 plaats in de Amerikaanse staat North Dakota in samenwerking met de University of North Dakota. Het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum DLR zal de gegevens verzamelen en evalueren die zijn vastgelegd met meetapparatuur in het achtervolgingsvliegtuig. De resultaten moeten komend voorjaar beschikbaar zijn.

Airbus heeft zich tot doel gesteld om tegen 2035 een waterstofvliegtuig te ontwikkelen dat tussen de 100 en 200 passagiers kan vervoeren. Het project heet Zero-E.

In de fotogalerij hierboven zie je de eerste foto’s van Blue Condor.