Rolls-Royce is van plan om in 2023 MTU-scheepsmotoren te certificeren
Marinemotoren

Rolls-Royce is van plan om in 2023 MTU-scheepsmotoren te certificeren voor duurzame brandstoffen

Vanaf januari begint Rolls-Royce Power Systems met het goedkeuringsproces voor de mtu-motorlijn – 2000- en 4000-serie

Rolls-Royce is van plan om in 2023 goedkeuring te verkrijgen en reders een lijn van mtu 2000- en 4000-serie scheepsdieselmotoren aan te bieden die kunnen draaien op milieuvriendelijke synthetische brandstoffen, aldus de persdienst van het bedrijf.

Vanaf volgend jaar zal Rolls-Royce Power Systems overgaan tot de stapsgewijze certificering van deze twee series scheepsmotoren om op EN15940 synthetische dieselbrandstof te draaien op basis van verschillende tests. Deze duurzame alternatieve brandstoffen zijn onder meer: ​​BtL (biobrandstof uit biomassa), HVO (hydrobehandelde plantaardige olie/diesel uit hernieuwbare energie) en PtL (power-to-liquid). Het is de bedoeling dat ze allemaal conventionele dieselbrandstof op basis van koolwaterstoffen kunnen vervangen, zonder enige wijziging in deze motormodellen. In 2021 beloofde Rolls-Royce te bevestigen dat de 2000- en Series 4000-series veilig kunnen worden gebruikt met duurzame alternatieve brandstoffen.

Het bedrijf verzekert dat tests van door HVO aangedreven mtu-motoren op zes veerboten van de Golden Gate Ferry-vloot in San Francisco, die sinds 2019 aan de gang zijn, succesvol zijn geweest: ze hebben meer dan 41 duizend uur zonder storingen gewerkt, zoals conventionele diesel motoren in termen van maximaal vermogen, acceptabele belasting en brandstofverbruik. Vier andere rederijen in de VS testen nu het gebruik van HVO in hun mtu-motoren.

“HVO is een bio-afgeleide hulpbrandstof die is ontworpen om petroleumbrandstoffen te mengen of rechtstreeks te vervangen. De grondstof voor HVO-brandstoffen kan bestaan ​​uit afval van plantaardige en dierlijke vetten en gebruikte plantaardige oliën, die door middel van een katalytische reactie met toevoeging van waterstof worden omgezet in koolwaterstoffen. Dankzij dit proces passen vetten en plantaardige oliën hun eigenschappen aan dieselbrandstof aan en kunnen deze als additief aanvullen of volledig vervangen. De voordelen van het gebruik van HVO-brandstof zijn dat het gemiddeld 80% minder fijnstof verbrandt, 8% minder stikstofoxiden en (afhankelijk van het productieproces en de grondstof) tot 90% minder CO2 dan conventionele diesel. Aangezien HVO-brandstof wordt geproduceerd uit hernieuwbare grondstoffen, komen bij de productie, het transport en de verbranding ongeveer evenveel broeikasgassen vrij als de planten tijdens de groei van biomassa opnemen, ” merkt Rolls-royce op.

In 2021 kondigde Rolls-Royce, als onderdeel van zijn duurzaamheidsprogramma, aan dat het zijn productportfolio zal herschikken, zodat tegen 2030 nieuwe mtu-brandstoffen en motortechnologieën de BKG-emissies met 35% zullen verminderen in vergelijking met 2019.