Scania-scheepsmotoren: hermotorisering die leidt tot een goede haven
Marinemotoren

Scania-scheepsmotoren: hermotorisering die leidt tot een goede haven

Scheepsbouwbedrijf Makro, gevestigd in Chubut, vernieuwde de propellers van haar vissersboten en koos voor 750 pk Scania V8-motoren.

Scheepsmotoren van Scania werden opnieuw gekozen door het scheepsbouwbedrijf Makro SA, behorend tot de JPA-groep, om zijn vijf vissersvaartuigen te hermotoriseren. Tot nu toe aangedreven door Scania 650 pk-motoren, maakten de schepen met deze verandering een sprong in modernisering, aangezien de nieuwe stuurprogramma’s 750 pk V8’s zijn.

Met zijn belangrijkste werkbasis in Puerto Rawson en, in mindere mate, in de haven van Comodoro Rivadavia, is de hoofdactiviteit van het bedrijf de garnalenvangst, en dit vindt plaats van oktober tot maart. De rest van het jaar worden er heek, ansjovis en andere soorten verzameld. Het grootste deel van het product wordt verkocht aan bedrijven die het verwerken en exporteren.

Luis Javier Picco
Luis Javier Picco “Het regime stelt veel eisen aan boten en motoren, en dat geldt nog meer in het zomerseizoen omdat er veel haveningangen, manoeuvres en werkzaamheden met de vislier zijn. De motoren moeten dus echt betrouwbaar zijn.”

“We hebben voor Scania gekozen omdat we wedden op de service en de mogelijkheid om met gemak reserveonderdelen op de Argentijnse markt te hebben”, verklaarde de voorzitter van de JPA-groep en van Makro, de marine-ingenieur Luis Javier Picco, en voegde eraan toe: “het regime is zeer veeleisend voor de boten en motoren, en het is meer het geval in het zomerseizoen omdat er veel haveningangen, manoeuvres en werkzaamheden met de visvinch zijn.

De Argentijnse marine-industrie is in volle groei, met de focus op de vernieuwing van de vissersvloot. In die zin gaf Andrés Köhring, Head of Engine Sales bij Scania Argentina, aan dat de prestaties van dit segment dit jaar tot nu toe zeer positief waren: “We hadden uitstekende resultaten in de eerste helft van 2022, aangezien 141 eenheden werden verkocht, tussen motoren voor dieselkrachtopwekking, aardgas, industriële irrigatieapparatuur, hermotorisering, drijfgassen voor machines, landbouw- en scheepsbouw en hulpapparatuur aan boord”.

Van Makro SA belichtten ze ook de onderhoudsdiensten van de Feadar-dealer en legden uit dat er altijd een technicus beschikbaar is, telefonisch of persoonlijk, in geval van nood. Omdat in dit gebied een vertraagd schip grote economische verliezen met zich meebrengt en ook het personeel schaadt, wordt de vaartijd van de schepen essentieel.

Feadar S.A., officiële Scania-dealer voor de regio Patagonië, heeft vestigingen in de steden Comodoro Rivadavia, Cipolletti, Puerto Madryn, Añelo en Río Grande.

Patagonische vloten voor visserijactiviteiten. Scania hermotorisering
Patagonische vloten voor visserijactiviteiten. Scania hermotorisering