Marinemotoren

Eminox en KBB werken samen aan een totaaloplossing voor de vermindering van de uitstoot van scheepsmotoren

Emissiecontrolespecialist Eminox en turboladerfabrikant Kompressorenbau Bannewitz (KBB) hebben een belangrijke samenwerking aangekondigd om te voldoen aan de toenemende emissie-eisen voor scheepsdieselmotoren.

Door samen te werken zullen de twee bedrijven fabrikanten van scheepsmotoren en scheepsexploitanten een volledig geïntegreerde oplossing voor emissiebeheersing bieden, van turbocompressor tot uitlaat, voor schone dieselmotoren voor schepen.

De nieuwe marktleidende oplossing, gericht op motoren met een gemiddeld toerental van meer dan 1 MW, combineert KBB’s expertise op het gebied van turbo-oplading en luchtbehandeling in de scheepvaart met de beproefde Eminox Exhaust Aftertreatment System (EATS)-technologie.

Klanten zullen profiteren van een complete, geïntegreerde oplossing die is afgestemd op hun specifieke behoeften voor zowel bestaande (gewijzigde) als nieuwe motoren. De complete oplossing omvat ontwerp, fabricage, installatie, certificering en KBB en de uitgebreide kennis en ervaring van Eminox zal de klanten service, onderhoud en after-sales ondersteuning bieden.

Dankzij dit geïntegreerde projectbeheer en deze complete in-house-oplossing hoeven motorfabrikanten geen onderdelen van meerdere leveranciers samen te stellen of hun eigen kostbare type/klassegoedkeuringstests en certificering uit te voeren. De KBB Eminox-oplossing is geoptimaliseerd voor specifieke motoren, waardoor de prestaties en de efficiëntie van de emissiereductie worden verbeterd.

In het kader van het streven van de maritieme industrie om in de toekomst geen koolstofemissies meer te veroorzaken, vallen dieselmotoren onder de IMO Tier I- en Tier II-voorschriften. Bovendien moet elk schip dat bepaalde emissiebeheersgebieden (ECA’s) binnenvaart, waaronder de Oostzee, de Noordzee en de Noord-Amerikaanse emissiebeheersgebieden, voldoen aan de veel strengere IMO Tier III-voorschriften, met strengere eisen voor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). De voorschriften van fase V gelden voor schepen die op de Europese binnenwateren moeten varen.

Verwacht wordt dat de toekomstige wetgeving, met inbegrip van een actualisering van de maritieme voorschriften van fase V en IMO IV, aanzienlijk lagere streefcijfers voor NOx-emissies zal vaststellen en vanaf begin 2030 controles op zwevende deeltjes zal invoeren.
“Dieselmotoren vormen de ruggengraat van de scheepvaartindustrie, dus het is van vitaal belang om hun prestaties te optimaliseren en zo de uitstoot te verminderen nu we op weg zijn naar een koolstofvrije toekomst,” aldus David Phillips, technisch directeur van Eminox. “In samenwerking met KBB zijn wij vastbesloten om dit doel te helpen bereiken. Wij hebben een allesomvattende geïntegreerde oplossing ontwikkeld voor de scheepvaartindustrie die gebaseerd is op de bewezen voordelen van diesel, terwijl de emissies worden beperkt en de investeringen in bestaande motoren behouden blijven. Gezien de noodzaak om op lange termijn te plannen, is dit het moment voor scheepsexploitanten en motorfabrikanten om de emissiereductie te versnellen en daarbij samen te werken met partners die voor al hun behoeften een eigen oplossing kunnen bieden”.

De Eminox/KBB-oplossing is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van het mariene milieu en is ontworpen om meer dan 20 jaar mee te gaan, de bedrijfskosten te verlagen en een positieve invloed te hebben op de doorverkoopwaarde van motoren en schepen. Het is toekomstbestendig en kan worden geüpgraded als de wetgeving verandert. Een volledig onderhoudbare oplossing, reserveonderdelen zijn verkrijgbaar via KBB’s wereldwijde servicenetwerk.

“Exploitanten en motorfabrikanten begrijpen de noodzaak om te voldoen aan strengere maritieme emissievoorschriften, maar het bereiken van naleving is tot nu toe moeilijk en kostbaar geweest,” aldus Dr Roman Drozdowski, algemeen directeur van KBB. “Onze gecombineerde oplossing brengt twee vertrouwde en ervaren leveranciers in de industrie samen en is ontworpen om volledig te voldoen aan alle emissie-eisen, nu en in de toekomst. Samen hopen we klanten over de hele wereld te helpen om aan de maritieme normen te voldoen en tegelijkertijd de totale eigendomskosten van hun dieselmotoren te verlagen.”

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)