Japan ontwikkelt ’s werelds eerste door ammoniak aangedreven sleepboot
Het Japanse scheepvaart- en logistiekbedrijf NYK Lines en IHI Power Systems ontwikkelen een door ammoniak aangedreven sleepboot.
En in de komende 10-20 jaar wil het land een aanzienlijk deel van het zeevervoer overhevelen naar deze schone brandstof. De industrie gokt op het gebruik van ammoniak, omdat het veelbelovender en gebruiksvriendelijker is dan waterstof, meldt ER10 Media.
Schone ammoniakbrandstof zal waarschijnlijk een van de alternatieven worden voor benzine, diesel, gas en zelfs waterstof. De verbinding heeft een aantal voor- en nadelen.
Vloeibare watervrije ammoniak is qua energie-intensiteit ongeveer twee keer inferieur aan diesel en benzine. Het is giftig voor mensen en alle levende organismen. De productie van ammoniak wordt als milieuvervuiling beschouwd. Het kan bijna uit het niets worden gedolven – de reserves zijn onbeperkt. Ammoniak is makkelijker op te slaan en te transporteren dan waterstof. Tijdens de verbranding van ammoniakbrandstof worden geen giftige verbindingen gevormd – alleen stikstof en water. Het gebruik ervan veroorzaakt geen uitstoot van broeikasgassen. Verbrandingsmotoren kunnen snel worden omgebouwd om ammoniakbrandstof te gebruiken.
Omdat de voordelen belangrijker waren, besloten NYK Lines en IHI Power Systems om ’s werelds eerste sleepboot op ammoniak te ontwikkelen.
“We moeten tegen 2050 een schone koolstofvrije nul bereiken. Ammoniak is de meest winstgevende oplossing omdat het ten eerste geen uitstoot heeft en geen broeikasgassen uitstoot. Ten tweede hebben we al een succesvol trackrecord in het veilig transporteren van ammoniak ” zegt projectdirecteur Yokoyama Tsutomu.
Vandaag is de scheepvaart verantwoordelijk voor ongeveer 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het IEA-rapport zegt dat om tegen 2050 nul broeikasgasemissies te bereiken, op waterstof gebaseerde brandstoffen, waaronder ammoniak, 30% van de scheepsbrandstoffen moeten uitmaken.