Samsung Heavy Industries krijgt groen licht voor waterstofbrandstofcellen voor maritieme toepassingen
Het Noorse certificeringsbedrijf DNV heeft Samsung Heavy Industries een principecertificaat verleend voor een brandstofcelsysteem met vloeibare waterstof voor scheepsvoortstuwingssystemen, ontwikkeld door het Zuid-Koreaanse scheepsbouwbedrijf in samenwerking met de Zuid-Koreaanse bedrijven Bumhan Fuel Cell, Jungwoo ENE en S&SYS, meldde BusinessKorea.
Eerder in 2020 tekende Samsung Heavy Industries een overeenkomst met Bloom Energy om gezamenlijk projecten voor brandstofcelschepen te ontwikkelen. Destijds sprak de directie van de werf over intenties om de bestaande hoofdmotoren te vervangen door krachtige brandstofcellen.
Twee andere grote Zuid-Koreaanse scheepsbouwconcerns, Hyundai Heavy Industries en Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, zijn ook actief bezig met de ontwikkeling van hun eigen brandstofcellen.
Het systeem drijft het vaartuig voort met behulp van elektriciteit die wordt opgewekt door brandstofcellen van vloeibare waterstof en polymeerelektrolyt. Het polymeermembraan werkt bij een relatief lage temperatuur. Volgens de experts is het geschikt voor mobiliteitstoepassingen omdat het snel kan starten en een hoge duurzaamheid heeft, waarbij het bestand is tegen herhaalde start-stopcycli.
Voor de toekomstige commerciële toepassing van voortstuwing op waterstof-brandstofcellen heeft Samsung Heavy Industries overleg gepleegd met Busan National University Hydrogen Marine Technology Center, DNV en gerelateerde Zuid-Koreaanse bedrijven.
Samsung Heavy Industries, opgericht in 1974, is een van de grootste scheepsbouwers ter wereld en een van de Grote Drie scheepsbouwers in Zuid-Korea. SHI maakt deel uit van de Samsung Group, de grootste houdstermaatschappij van het land. Het bedrijf houdt zich bezig met de bouw van verschillende soorten schepen, drijvende kranen op zee, portaalkranen, digitale apparatuur voor schepen en biedt verschillende constructie- en engineeringoplossingen aan zijn klanten.